Katrai no mums ir sanācis sastapties ar vārdiem “man draudzenes atnāca”, “man ir ”meņkas””, “īpašās dienas ir klāt” un citiem apzīmējumiem, ar kuriem menstruācijas tiek dēvētas. Parasti šiem apzīmējumiem mēs vai mūsu draudzenes, meitas, mammas, kolēģes pievieno tekstu  “kā man sāp”, “es šodien nevaru/negribu”, “palikšu mājās”, “es taču nomiršu”, “es noasiņošu”, “ko man darīt, kur likties”…

Sāpīgas menstruācijas dažām sievietēm ir nelielas, bet citām izteiktākas – stipras sāpes dažu dienu garumā, var veidoties tūskas un uzbudinātība vai nomākts garastāvoklis.

Tāpēc ir tik svarīgi saprast, kad šīs sajūtas skaidrojamas fizioloģijā, bet kad var domāt par pataloģiju.

Īstenībā, katrai no mums ir sava sāpju skala, un katra no mums piedzīvo ”īpašās dienas” tajā pat laikā līdzīgi, bet arī atšķirīgi. Tādēļ ir svarīgi atpazīt, kad sāpju skala īpašajās dienās ir krasi atšķirīga no iepriekšējām. Vai mēnešreizes ir sāpīgas, atkarīgs arī no sievietes psiholoģiskā stāvokļa un priekšstatiem. Bet būsim atklātas, katrā menstruācijā mums liekas, ka tieši šīs ir trakākas nekā iepriekšējās…

Tātad, kas ir sāpīgās menstruācijas:

Dismenoreja – menstruāciju traucējumi, kas visbiežāk izpaužas kā sāpīgās menstruācijas (algodismenoreja). Sāpīgas menstruācijas sievietes organismā notiek atkal jau mūsu fizioloģiskās organisma darbības dēļ. Katrā cilvēku organismā ir tāds “niķis” jeb, medicīniski pareizi sakot, komponents-prostoglandīns. Prostoglandīns ir tauks (lipīds), kuram ir hormoniem līdzīga darbība. Menstruāciju laikā prostoglandīns ietekmē dzemdes muskulatūru, tādēļ tā saspringst un krampjaini saraujas. Spēcīgs sasprindzinājums mazina asiņu cirkulāciju dzemdē, un tā nesaņem pietiekami daudz skābekļa – skābekļa trūkums tad arī rada sāpju sajūtu.

Dismenorejas iedalījums:

  1. Primāra dismenoreja – ja sievietes dzimumorgānos nav konstatējamas nekādas slimīgas pārmaiņas. Primārā dismenoreja bieži novērojama meitenēm menstruāciju sākuma periodā. Zinātnieki primārās dismenorejas cēloni skaidro, galvenokārt, ar psiholoģiskiem iemesliem. Liela nozīme ir audzināšanai un pieņemtajiem priekšstatiem. Lai arī cik sievietes ir izglītotas un emancipētas, viņas ir daudzu mītu varā. Droši vien tādēļ pētījumi liecina, ka melnādainās amerikānietes sāpīgu mēnešreižu dēļ biežāk nekā baltās sievietes atzīst sevi par darbnespējīgam. Ja sāpīgas mēnešreizes bijušas vecmāmiņai un mammai, tādas bieži vien ir gaidāmas arī meitai. Kā atzīst ginekoloģe Ineta Vasaraudze, nereti mātes nepietiekami nopietni attiecas pret savu meitu problēmu. Bieži atnāk mamma un prasa, ko darīt, taču, lai ārsts varētu palīdzēt, pie daktera vajadzētu aizvest arī pašu meiteni.
  2. Sekundāra dismenoreja – ja dismenoreja saistīta ar patoloģiskām pārmaiņām sievietes dzimumorgānos. Sekundārā dismenoreja var būt saistīta ar dzimumorgānu iekaisumslimībām, pārmaiņām dzemdes kaklā vai dzemdes ķermenī (fibromatozi mezgli, polipi, dzemdes kakla kanāla sašaurinājums). Tāpēc, ja sievietei ir pastiprinātas sāpes menstruāciju laikā, ir svarīgi par to runāt ar speciālistu jeb ginekologu, lai varētu pārbaudīt sievietes veselību un noliegt kādu patoloģisku stāvokli. Jūs jautāsiet – kā tad to pārbauda? Ļoti vienkārši – sākumā speciālists ievāc par jums dzīves gājuma vēsturi jeb anamnēzi (jautā par sūdzībām, par saslimšanām, kad sākas menstruācijas, kad paradās sāpes, sāpju raksturu u.c.), tad ginekologs apskata jūsu ārējos dzimumorgānus un dzemdes kaklu ar speciālo ginekoloģisko spoguli, paņem nepieciešamās uzsējuma analīzes, iztausta dzemdi  un iespējamos veidojumus caur vēdera priekšējo sienu, nepieciešamības gadījumā sūta Jūs uz mazā iegurņa ultrasonogrāfiju.

Īsa pamācība, ko darīt:

Sākumā, protams, ir nepieciešams aiziet pie speciālista, kurš arī varēs diagnosticēt vai noliegt neveselīgu stāvokli. Ir svarīgi diferencēt sliktās sāpes no fizioloģiskajām.

  1. Ēdiet bagātīgu, veselīgu pārtiku, lietojiet daudz dārzeņu un augļu, dzeriet ūdeni – tas samazinās tūskas veidošanos organismā.
  2. Lai sāpes mazinātu, daudzi speciālisti iesaka mēreni sportot, piemēram, nodarboties ar jogu, stiepšanām, mērenu skriešanu.
  3. Centieties atpūsties – pastaigas vakaros (var pieskaitīt arī pie fiziskām aktivitātēm), no darba var palīdzēt atslēgties kāda filma, seriāls, kino vakars. Dariet to, kas Jums sagādā prieku, tas ne tikai vecinās pozitīvā hormona darbību, bet arī samazinās depresijas risku.
  4. Centieties ievērot regulāru miegu. Starpcitu, Nacionālā miega fonds izpētīja, ka cilvēkam vecumā 14-17 gadiem jāguļ (8-10 stundas), vecumā 18-25 gadiem ( 7-9 stundas), vecumā 26-64 gadiem (7-9 stundas) un vecumā 65+ ( 7-8 stundas).
  5. Par medikamentiem. Primārās dismenorejas gadījumā atliek cīnīties ar sekām – proti, sāpēm. Pret tām palīdz nesteroīdie pretsāpju un pretiekaisuma līdzekļi, jo samazina prostaglandīnu līmeni asinīs. Bez receptes no tiem pieejams ibuprofēns ar dažādiem ražotāju dotiem nosaukumiem(Latvijā – ibumetīns, ibugesic, ibustars u.c.). Ja Jūs jūtat biežas spazmas un lielu diskofortu. tad var lietot spazmalītiķus, piemēram, Magnijs B6( starpcitu, Mgb6 var izraisīt pumpas jeb papulas veidošanos, tāpēc, ja ir svarīgs vakars, pavērojiet iepriekš kā jūsu organisms reaģē uz magniju).
  6. Nereti palīdz homeopātiski līdzekļi, tādēļ būtu vērts konsultēties ar ārstu homeopātu. Jāatceras, ka homeopātiskie līdzekļi var iedarboties, lietojot tos ilgstoši un precīzi.
  7. Nostabilizēt menstruālo ciklu var palīdzēt kliņģerīšu, ganu plikstiņa vai baltās nātres tēja, ko jālieto kursa veidā.
  8. Ja dismenoreja saistīta ar dzimumorgānu iekaisumu, lieto pretiekaisuma terapiju (antibiotikas, dūņu dziedniecību), infantilisma gadījumā — hormonu terapiju, vitamīnus. Starp citu, daudzi pētījumi rāda, ka, lietojot hormonu terapiju, stabilizējas menstruālais cikls un samazinās menstruāciju sāpes. Tas notiek tādēļ, ka hormonālā kontracepcija nomāc sievietes dabīgo ovulāciju. Hormonālo kontracepciju iesaka lietot arī sievietēm, kurām ir akne.
  9. Dažkārt sāpes mazināt palīdz akupunktūra, ietekmējot punktus, kas atbild par dzimumorgāniem. Turklāt tā iedarbosies arī uz psihi.
  10. Sāpes palīdz remdēt pagulēšana vannā un silta termofora pielikšana vēdera lejasdaļai, jo siltums veicina asinsvadu paplašināšanos.
  11. Izvēlēties ķermeņa stāvokli, kurā izdodas atslābināties. Parasti sāpes rimst embrija pozā vai četrrāpus izstaipoties kā kaķim.
  12. Pareiza elpošanas tehnika un prasme pārvaldīt savu ķermeni, tādēļ derētu apgūt elpošanas vingrojumus.
  13. Menstruāciu sāpes var mazināt fizioterapeita/vecmātes/ginekologa (kuri ir izgājuši spec. kursus) līmētie teipi.

Interesanti fakti:

  1. Primārā dismenoreja ir sastopama 50% sievietēm visā pasaulē.
  2. Austrālijas pētījumā 97% atzīmēja, ka ir sastapušās ar menstruāciju sāpēm.
  3. Menstruāciju sāpes nav tik spēcīgas kā dzemdību sāpes.
  4. Japānā, Taivānā, Indonēzijā, Dienvidkorejā un Zambijā sievietes var neiet uz darbu, ja izjūt menstruālās sāpes.
  5. ”Pēc dzemdībām par sāpīgām menstruācijām varēs aizmirst.” – Tā ir daļēja patiesība, jo katra sieviete ir individuāla.
  6. ”Menstruāciju sāpes var novērst sekss”. Katrai sievietei tas atkal ir individuāli, taču daudzi speciālisti neiesaka nodarboties ar dzimumaktu menstruāciju laikā. Pirmkārt, tas nākotnē var veicināt endometriozes attīstību, otrkārt sieviete ir vairāk pakļauta būt inficētai un inficēt partneri, ja ir inficēšanas risks.
  7. Turcijā 2018. gadā publicētā pētījumā tika secināts, ka skolniecēm, studentēm menstruāciju sāpes ietekmē eksāmenu, pārbaužu vērtējumus.

Personīgā pieredze:

Mani sauc Darja. Man ir 23 gadi. Svars 47 kg, garums 161cm. Hroniskas saslimšanas nav. Taču man ir ļoti spēcīgas menstruāciju sāpes jeb primāra dismenoreja + menorāģija (pastiprināta asiņošana).Daudzas manas draudzenes zina to, ka, ja man ir menstruācijas, tad šodien es iespējams nebūšu, skolā, darbā un negribēšu nemaz iet uz meiteņu satikšanos. Te jau spēlē sieviešu solidaritāte un viss tiek saprasts un pieņemts. Ziniet, teikšu tā – joprojām no sāpju lieluma jeb intensitātes nekas nav mainījies, sāpes un asiņošanas daudzus ir tāds pats, kāds bija pirms 10 gadiem, bet, ziniet, ir mainījusies mana attieksme pret to.

Es, protams, zinu ka savā ”otrajā dienā” es nevaru “kāpt Everestā”, dažreiz pat sēdēt pie stūres, pakļaujot sevi un citiem briesmām, jo man var sareibt galva. Bet tagad es zinu to, ka, ja ir ieplānots vakars, teātris, esmu ārzemēs, vai “zarā” ir gala izpārdošana, menstruācijas nebūs iemesls man sēdēt/gulēt visu dienu mājās.

Īsi sakot, esmu iemācījusies tās pieņemt un ar tām sadzīvot. Es saprotu, kas tas ir un kāpēc ar mani tas notiek. Es skatos uz tām pozitīvi:  “Aha, man ir mēnešreizes, tas nozīmē, ka ar mani viss kārtībā – ovulācija strādā, sievišķā veselība ir normā.”

Ko esmu darījusi, ko es daru?

20 gadu vecuma es sāku lietot orālo hormonālo  kontracepciju. Lai gan daudzos rakstos ir rakstīts, ka tas samazina menstruāciju sāpes un asiņošanu, man personīgi bija ne šis ne tas, sāpes bija tādas pašas, asiņošana arī – tikai vēl vairāk notievēju (manā gadījumā tas nav labi). Pēc gada es to pārstāju lietot, godīgi sakot, man bija bail, ka man būs grūti nostabilizēties manam īstajam, dabīgajam menstruālajam ciklam un vai vispār atgriezīsies manas mēnešreizes. Bet tiklīdz 3. menstruālajā ciklā es sajutu sāpes, es zināju, ka viss ir okej.

Kā es cīnos tagad?

Es vairs necīnos, es tās pieņemu. Taču man bieži vien sāp galva un to paciest es nevaru, tādēļ es lietoju ibuprofenu. Es cenšos pareizāk ēst (bet tas nevienmēr izdodas skolas grafika dēļ), daudz dzert ūdeni (tagad mājās ir nopirkts lielais vendens), kā arī sportot.

Vēl es nesen atklāju labu līdzekli, lai nostabilizētu menstruālo ciklu un noņemt krūšu sāpes (mastopātija) ar homeopātisko Bionorica-Mastodyn N 100ml līdzekli. Man personīgi tas palīdzēja tieši pret neforšām krūšu sāpēm un menstruāciju sāpes vairs nebija tik intensīvas.

Un vēl – meitenes, kurām ir patstāvīgie partneri – nodarbojieties ar seksu! Nopietni – jūs pašas būsiet arī laimīgākas! Kāpēc? Seksa laikā organismā izdalās „apskāvienu hormons” – oksitocīns. Tas kalpo psiholoģiskās pašaizsardzības pazemināšanai un uzticības paaugstināšanai starp partneriem. Seksologi apgalvo, ka orgasms bloķē sāpju signālus, kas nonāk galvas smadzenēs. Šo efektu var salīdzināt ar lielas devas pretsāpju līdzekļa ieņemšanu. Tāpēc producējiet šo pretsāpju līdzekļa rezerves lielā daudzumā

Autore: Darja Vintere